در شرکت آبفا اهواز یک مهندس فوق لیسانس عمران فاضلاب وجود ندارد
در شرکت آبفا اهواز یک مهندس فوق لیسانس عمران فاضلاب وجود ندارد
یک فعال حوزه فنی و مهندسی گفت: ضرورت جا به جایی تصفیه خانه غرب اهواز هنوز برای مسئولان جا نیفتاده است. تا جایی که تحقیق کرده ام در چارت سازمانی خود شرکت آبفا اهواز یک مهندس فوق لیسانس عمران فاضلاب وجود ندارد.

به گزارش  فصل اندیشه،ابوالفضل طبرزدی، فعال حوزه فنی مهندسی و دولت الکترونیک در خصوص مدیریت اجرایی استان در حوزه عمرانی عنوان کرد: مبحث الویت بندی در این حوزه به قدری اهمیت دارد که یک سازمان عریض و طویل به نام سازمان برنامه ریزی و بودجه برای این منظور ایجاد شده؛ به عنوان مثال این سازمان باید به دنبال اجرای پروژه ای برود که اگر برای آن صد میلیارد تومان هزینه کرده در سال پس از افتتاحش ۲۰ میلیارد تومان سرمایه را به دولت برگرداند.

وی افزود: اما چنین آینده نگری در استان و در اجرای پروژه های عمرانی وجود ندارد. برای روشن شدن این موضوع باید یک مثال بزنیم؛ رودخانه کارون اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم بندی کرده که ما در هر دو طرف این رود تصفیه خانه احداث کرده ایم. تصفیه خانه شرق اهواز از لحاظ مکانی در جایگاه درستی ساخته شده اما شیب لوله های فعلی شبکه فاضلاب شرق در شهر اهواز به سمت رودخانه کارون است؛ این مسئله باعث می شود هیچ فاضلابی به تصفیه خانه وارد نشود مگر اینکه جهت لوله های فاضلاب شهر عوض شود.

این فعال حوزه فنی و مهندسی اظهار کرد: در این چنین پروژه ای اعتبار به پروژه تخصیص یافته اما به دلیل نبود تخصص لازم در زمان اجرا با چنین مشکلی رو به رو شده و در این زمان نیاز به انجام یک سری تغیرات ساختاری برای رفع این مشکل هستیم. نبود نیروی متخصص که الویت بندی پروژها را بلد باشد به این صورت بودجه استانی را به هدر می دهد. همین تصفیه خانه در حریم راه آهن قطار اهواز به ماهشهر احداث شده که بی برو برگرد بوی بد فاضلاب حتی با وجود سیستم های قوی بوزدایی باز هم به مشام مسافران این مسیر خواهد رسید.

وی عنوان کرد: تصفیه خانه غرب اهواز نیز در زمان قبل از انقلاب جانمایی شده بود و سپس در این زمان به دلیل توسعه شهر در وسط شهر قرار گرفته؛ این تصفیه خانه نباید در شهر مستقر باشد و باید به صورت سریع از میان مناطق مسکونی منتقل شود. اما بعد سیل ۹۸ شاهدش هستیم که کلکتور فاضلاب پردیس به سمت تصفیه خانه فاضلاب غرب واقع در منطقه مسکونی اجرا شده است و این گواه این است که به این اشتباه توجهی نشده است. ضرورت جا به جایی این تصفیه خانه هنوز برای مسئولان جا نیفتاده است. تا جایی که تحقیق کرده ام در چارت سازمانی خود شرکت آبفا اهواز یک مهندس فوق لیسانس عمران فاضلاب وجود ندارد؛ همین مسئله باعث می شود تا چنین مشکلاتی رخ دهد.به نظر من تصفیه خانه شرق و غرب اهواز هوی سد گتوند خواهند شد و باعث آبرو ریزی برای وزارت نیرو و این دولت خواهند شد.