شیفت های کاری سنگین بدون مرخصی / صدای مطالبات پرستاران شنیده نمی شود
شیفت های کاری سنگین بدون مرخصی / صدای مطالبات پرستاران شنیده نمی شود
مطالبات و معوقات جامعه پرستاری روز به روز بیشتر می شود و شرایط کاری برای این سفید پوشان بی ادعا سخت تر می شود، اما این قشر از جامعه بدون آنکه به مطالبات خود بیاندیشند از همان روز اول شروع اپدیمی کرونا وارد میدان مبارزه شدند و هم اکنون نیز به تلاش و مجاهدات خود ادامه می‌دهد.

به گزارش فصل اندیشه؛ ” وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور همچنان ناپایدار، حساس و شکننده است و هر گونه عادی انگاری در این خصوص شرایط زمینه‌ای را جهت خیز مجدد بیماری فراهم می‌کند” این صحبت ها تنها بخشی از تازه ترین اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت است، با اینکه حدود یک سال از ورود این ویروس سرکش به کشور می گذرد اما همچنان آمار فوتی ها حتی نزدیک به صفر نشده است. شهرهایی که یکی از پس از دیگری قرمز و سفید می شوند و همین مسئله وضعیت را تا حدودی برای مردم عادی کرده است.

اما از ابتدای همه گیری این ویروس، وضعیت در مراکز درمانی هیچ گاه عادی نشده و همچنان کادر درمان در سراسر کشور در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند. فعالیت در محیط های درمانی در همه ردیف های شغلی کاری سخت و طاقت فرساست اما در ماه های اخیر و پس از تبدیل شدن بیمارستان ها به نخستین خاکریز مقابله با کرونا فعالیت در چنین محیطی سخت تر نیز شده است؛ تا امروز بیش از ۵۰ هزار نفر از پرستاران به ویروس کرونا آلوده شده و ۹۶ نفر از آنان جان خود را از دست داده اند.

هرچند سختی‌های کار در این شرایط حساس، اضطراب و افسردگی مضاعفی را به پرستاران تحمیل می‌کند اما تنها اضطراب ناشی از بیماری و کار نیست که پرستاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در همین راستا و بر اساس اخبار منتشر شده بحران کرونا، مراکز درمانی خصوصی را تحت فشار اقتصادی گذاشته و حتی کار ممکن است به ورشکست شدن این مراکز برسد.

وضعیت اما در استان خوزستان متفاوت تر و نگران کننده تر شده، وضعیت قرمز بسیاری از شهرهای استان در ماه های گذشته باعث شده تا تعدادی پرستار از سایر نقاط کشور به این استان اعزام شوند. همین مسئله نشان از نیاز استان به نیروی پرستار دارد و از سوی دیگر نشان می دهد که تا کنون چه بار سنگینی بر عهده اندک پرستاران فعال در استان بوده است.

شیفت های کاری سنگین بدون مرخصی

در همین راستا یکی از پرستاران اهوازی به خبرنگار فصل اندیشه گفت: متاسفانه در این زمان و به دلیل افزایش حجم کاری کادر درمان در بیمارستان ها، پرستاران مجبور هستند تا اضافه کاری های اجباری و شیفت های سنگین داشته باشند. حتی زمانی که همکاران ما به بیماری کرونا مبتلا می شوند مسئولیت سایر همکاران چندین برابر می شود زیرا هیچ نیروی برای جایگزینی پرستاران وجود ندارد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در این زمان پرستاران با آن مواجه هستند تعرفه گذاری نامناسب در زمینه دریافت حقوق است به عنوان مثال یک پرستار به دلیل شرایط فعلی چندین برابر مسئولیت خود فعالیت می کند اما به دلیل تعرفه گذاری ناصحیح همه این فعالیت ها به اسم پزشک ثبت می شود و تغیری در میزان دریافتی پرستاران ایجاد نمی شود.

حق پرستاران در خوزستان ضایع می شود

این پرستار با بیان اینکه حق پرستاران در بیمارستان های استان ضایع می شود گفت: از سوی دیگر زمانی که روز پرستار فرا می رسد از همه عوامل در مراکز درمانی تقدیر می شود و همین مسئله باعث می شود خواسته های پرستاران در این روز خاص نیز نادیده گرفته شود.

وی اظهار کرد: پرستاران در خط مقدمه مقابله با کرونا قرار دارند اما کوچک ترین توجهی به سلامتی آنها نمی شود ما مجبور هستیم خودمان انواع ویتامین ها را تهیه کنیم و به منظور افزایش ایمنی سیستم بدنمان از آنها استفاده کنیم. از طرفی تنها دو ماسک در هر روز به پرستاران داده می شود و این مسئله در حالی است که هر ماسک تنها دو ساعت کارکرد دارد و یک پرستار گاها کل روز در بیمارستان به سر می برد و به مداوای بیماران مشغول است.

حق کرونا را به کادر اداری درمان می دهند

این پرستار اهوازی با بیان اینکه اغلب پرداخت حق کارانه به پرستاران در استان عقب می افتد گفت: در برخی مواقع حق کارانه تا یک سال عقب می افتد و از سوی دیگر حق کرونایی که باید در اختیار پرستاران قرار می گرفت در برخی از بیمارستان های استان بین کادر اداری درمان در تقسیم شد.

وی همچنین در خصوص افزایش حقوق و مزایا نیز گفت: به پرستاران اعلام شده است در صورتی که برخی دوره های آموزشی را بگذرانند افزایش حقوق می گیرند، من و تعدادی از همکارانم این دوره ها را گذراندیم اما حدود یک سال است که سامانه مورد نظر برای ثبت اطلاعات پرستاران در این خصوص را بسته اند و همین مسئله افزایش حقوق را هم در هاله از ابهام قرار داده است.

صدای مطلبات پرستاران شنیده نمی شود

اما طبق گردش هر ساله تقویم روز پرستار فرا رسیده است؛ پرستارانی که در این چندماه از درد و آلام بیماران رنج کشیدند، از دوری‌ خانواده‌هایشان دلتنگ شدند، از حجم خستگی شیفت‌های طاقت‌فرسای بخش‌ کووید به ستوه آمدند و از بی مهری‌های مردم و مسئولین دل شکسته شدند و باز هم صدایی از آنها نیامد.

در این شرایط بحرانی که همه مشاغل نیم بند هستند و کرکره مغازه بازاریان هم تا نیمه است، پرستاران در شیفت های طولانی و بدون مرخصی حتی یک روز در حال فعالیت هستند.

کرونا همچنان  می تازد و این سفیدپوشان بی ادعا که وزارت خانه متولیشان ارائه دستکش، ماسک و الکل ضد عفونی کننده را از آنها دریغ کرده، مشغول پرستاری از بیمارانی هستند که این اپدیمی نفسان را به شماره انداخته است.

اجتناب از دورهمی‌های کوچک، تنها راه حمایت از کادر درمان

در همین راستا، فروغ مولا، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روز پرستار گفته:  تحقیقات معتبر نشان داده که دورهمی‌های کوچک در شیوع بیماری کرونا نقش و سهم بالایی دارد، اجرای سنت‌ها زمانی معنا پیدا کرده و سبب نزدیکی دل‌ها می‌شود که سلامتی افراد تضمین شده باشد، بنابراین اگر قرار است سلامت افراد را به خطر بیاندازد بهتر است از راه دور، مجازی یا به طریق دیگری برپا شود.

وی افزود: بنابراین توصیه جامعه پرستاری به عموم مردم این است که در شب‌ یلدا و یا سایر مناسبت‌ها با توجه به شیوع و فعال بودن بیماری، ضمن رعایت پروتکل‌ها و اجتناب از دورهمی‌ها به کاهش بار بیماری بر دوش کادر درمان و نظام سلامت کمک کنند.

مدیر پرستاری دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: به نمایندگی از جامعه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام می‌کنم که همچنان تمام قد در خدمت مردم هستیم؛ اما از مردم عزیز خواهش می‌کنیم پروتکل‌ها را به خاطر حفظ سلامت خود و خانواده خود رعایت کنند؛ باید بدانیم که این مسئله یک تصمیم شخصی نیست چراکه ابتلای هر فرد به معنای به خطر افتادن سلامت و جان خانواده‌ها و سایر افراد جامعه است.

 

 

  • نویسنده : نیکامهر دیلمی
  • منبع خبر : فصل اندیشه