ورود موفقیت آمیز شرکت راصد صنعت توسعه به عرصه تولید موتور پمپ در خوزستان
ورود موفقیت آمیز شرکت راصد صنعت توسعه به عرصه تولید موتور پمپ در خوزستان
مدیرعامل شرکت راصد صنعت توسعه از شرکت های گروه توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: این شرکت علاوه بر طراحی و اجرای سازه ها و ایستگاههای انتقال آب، زهاب و فاضلاب، توانست به طراحی و تولید الکتروپمپ های تخصصی نیز دست یابد.

غلامرضا کایدی اظهار کرد: شرکت راصد صنعت توسعه بعنوان یکی از شرکت های گروه توسعه نیشکر ، همگام و هماهنگ با سایر شرکت های گروه در جهت سیاست های کلان شرکت توسعه نیشکر همواره سعی نموده که علاوه بر رفع نیازهای تخصصی و فنی در حوزه تعمیر و بازسازی تجهیزات آبرسانی بخصوص الکتروپمپ ، پمپ و الکتروموتورها، در زمینه توسعه فعالیت های عملیاتی از جمله طراحی و تولید انواع الکتروپمپ و الکتروموتور، ساخت قطعات صنعتی تجهیزات و کارخانه ها، آزمایش و تست عملکرد تجهیزات ، ارائه مشاور های فنی و طراحی، انجام پروژه های اجرائی و عملیاتی در کمترین زمان ممکن اهتمام ویژه ای داشته باشد.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های این شرکت ، گفت: تعمیر بیش از ۶ هزار انواع الکتروپمپ ، پمپ و الکتروموتور، طراحی و تولید الکتروموتور ، روتور و استاتور ، طراحی و تولید ۲۷ مُدل و تیپ الکتروپمپ قریب بر ۵۰۰ دستگاه از جمله مواردی است که این شرکت تاکنون انجام داده است.

مدیرعامل شرکت راصد صنعت توسعه افزود: این شرکت در حال طراحی و بررسی های فنی و اقتصادی در زمینه تولید هیدروپمپ ها و هیدروموتورهای است که در ماشین آلات راهسازی و کشاورزی استفاده دارند و همچنین طراحی و تولید انواع قطعات صنعتی ماشین آلات کشاورزی و کارخانه های شکر و بویژه تولید الکتروپمپ ۵۸۰ کیلووات با دبی ۵/۲ متر مکعب بر ثانیه و ارتفاع آبدهی ۱۸ متر نیز در دستور کار قرار دارد.
کایدانی با بیان چشم انداز و اهداف این شرکت گفت: درصدد تکمیل ماشین آلات و تجهیزات و آموزش و تربیت و بکارگیری نیروی انسانی آموزش دیده هستیم تا پس از نهایی شدن و اخذ مجوز های لازم و تامین منابع مالی در سال رونق تولید بتوان ، دامنه کاری فعالیت های شرکت را افزایش داده و به صورت تخصصی و با بهره گیری از دانش جوانان، قدم های کوچکی در اعتلای کشور و استان خوزستان برداریم.

طراحی جدید الکتروپمپ ها جز پنج طرح برتر کشور انتخاب شد

وی با اشاره به شروع فعالیت رسمی شرکت راصد صنعت در سال ۸۳ عنوان کرد: فعالیت اصلی این شرکت در راستای پشتیبانی از تجهیزات آبرسانی شرکت های گروه توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

مدیر عامل شرکت راصد صنعت اظهار کرد: در این زمان حدود هزار و پانصد دستگاه پمپ تنها در حوزه کشاورزی مجموعه هفتگانه نیشکر وجود دارد. این الکتروپمپ ها دارای ظرفیت های مختلفی هستند. بسیاری از این الکتروپمپ ها در ابتدای کار از دو کشور آلمان و چین خریداری شدند اما متاسفانه بسیاری از این تجهیزات به مرور زمان دچار مشکلات بسیاری شدند، البته برخی از آنها در همان ساعت های ابتدایی فعالیت نیز از کار افتاده شدند و امکان تعمیر آنها نیز وجود نداشت.

کایدی اظهار کرد: با توجه به نیاز صنعت نیشکر به آب و همچنین نزدیکی به سال آبی نیشکر در مسیری قرار گرفتیم که در انتهای آن به تولید بومی الکتروپمپ ها رسیدیم. در همین راستا و در طول مدت سه روز یک ایستگاه پمپاژ اسکله ای با تعداد هشت دستگاه الکتروپمپ را در نیشکر واحد دعبل خزایی احداث کردیم. این الکتروپمپ ها دارای طراحی جدیدی بودند که توانستند ظرفیت قبلی آنها را چندین برابر کند. این الکتروپمپ ها در سال ۹۶ به عنوان یک طرح ملی معرفی و همچنین در جشنواره علم تا عمل جز پنج طرح برتر کشور انتخاب شدند.

توسعه ای گام به گام به سمت افق ۱۴۱۰

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر با بهره گیری از منابع داخلی فعالیت های شرکت را توسعه دادیم گفت: ما از ابتدای مسیر به دنبال حرکتی هدفمند بودیم به همین دلیل نقاط قوت و ضعف مجموعه را شناسایی و بر اساس آن یک چشم انداز در افق سال هزار و ۴۱۰ پیش بینی کردیم. در این زمان نیز بر اساس برنامه ریزی های پیش بینی شده در حال حرکت و توسعه هستیم.

مدیر عامل شرکت راصد صنعت تصریح کرد: یکی از فعالیت های توسعه ای که برای این مجموعه نیز یک چالش به حساب می آمد، احداث یک آزمایشگاه بود که خوشبختانه در این زمان به عنوان یکی از آزمایشگاه های برتر کشور محسوب می شود که دارای مزایایی خاص است. زیرا در این آزمایشگاه یک پمپ بر اساس زوایای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

ورود موفقیت آمیز به عرصه تولید موتور پمپ

کایدی افزود: در میانه فعالیت این مجموعه متوجه شدیم که تعمیر برخی قطعات امکان پذیر نیست و به همین دلیل و بر اساس نیاز آن زمان وارد فاز تولید موتور پمپ نیز شدیم.

این فعال حوزه صنعت با بیان اینکه در این زمان بالای ۸۵ درصد از فعالیت های این شرکت مربوط به مجموعه نیشکر است گفت: حدود ۱۵ درصد از فعالیت های شرکت راصد در این زمان بر اساس پروژه هایی از شرکت های، آب و برق خوزستان، آبفای تعدادی از شهرستان های استان و پالایشگاه تعریف می شود.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم در مقام مقایسه برآیم باید بگوییم که تجهیزات تولیدی شرکت راصد از نظر هزینه از تجهیزات چینی گران تر است اما به همان نسبت کیفیت تولید ما نیز بالاتر از جنس های چینی است.

افزایش جذب نیروی انسانی شرکت راصد در سال های آینده

وی افزود: سرمایه اولیه این شرکت در زمان تاسیس یک میلیارد تومان بوده است که این سرمایه در این زمان به حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان رسیده؛ در این زمان در شرکت راصد صنعت حدود ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند که همه این پرسنل بومی استان هستند. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و پس از تکمیل فرایند کاری تعداد پرسنل این مجموعه به بالای ۳۰۰ نفر خواهد رسید.

کایدی همچنین با اشاره مسئولیت اجتماعی این شرکت عنوان کرد: مجموعه راصد در زمان بروز سیل در سال های گذشته در استان بر اساس توان و ظرفیت خود وارد عمل شد و بر اساس نوع فعالیت خود چند دستگاه پمپ در نقاط مختلف سیل زده همچون منطقه عین دو نصب کرد و همچنین دو عدد بیل مکانیکی نیز به مظنور تقویت سیل بندها در اختیار استانداری خوزستان قرار داد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در این خصوص باید گفت مشکل سیل زدگی و یا آبگرفتگی معابر در استان با نصب و تجهیز چند دستگاه پمپ حل نمی شود در ابتدا باید ذهنیت درست و مدیریت منسجمی در این خصوص شکل بگیرد. تنها در این صورت می توان با بهره گیری از تجهیزاتی همچون موتور پمپ ها جلوی بروز آبگرفتگی را گرفت.

این فعال حوزه صنعت با اشاره به ظرفیت های این شرکت گفت: در این زمان و به صورت سالانه ۶۰۰ الکتروپمپ و ۲۰۰ پمپ توسط مجموعه راصد صنعت توسعه تعمیر می شود. البته این نکته را نیز باید گفت که توان و پتانسیل این شرکت در سال های آینده و براساس پیش بینی های صورت گرفته بیشتر از این میزان خواهد بود.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته شرکت راصد صنعت در سال هزار و ۴۱۰ به عنوان یکی از شرکت های موفق دانش بنیان در زمینه تولید و تعمیر تجهیزات دوار معرفی خواهد شد، زیرا این ظرفیت در این مجموعه وجود دارد و تنها نیاز است تا آن را توسعه دهیم.

گفتنی است شرکت راصد صنعت توسعه بزرگترین مجتمع تخصصی تعمیر و بازسازی انواع پمپ، الکتروموتور و الکتروپمپ در کشور بوده و در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز به تعمیر و بازسازی انواع الکتروموتورها و الکتروپمپ ها پرداخته است.