هیاهو در هتل قو پس از ۵۰ سال / تاریخ اهواز زنده شد
هیاهو در هتل قو پس از ۵۰ سال / تاریخ اهواز زنده شد
درهای بنای تاریخی هتل قوی اهواز پس از پنجاه سال برای بازدید عمومی گشوده شد.

به گزارش فصل اندیشه؛ بنای هتل قو مربوط به اواخر دوره قاجار است این بنا در اهواز، جاده ساحلی، خیابان خسروی واقع شده و سال ۷۹ نیز به ثبت ملی رسیده؛ ساخت این بنا در اوایل دوره پهلوی به پایان رسید. این عمارت در دهه بیست در اجاره بانک شاهنشاهی ایران و انگلستان بود و در دهه سی نیز نخستین هتل اهواز در این مکان احداث شد، این هتل بعدها تبدیل به محلی برای اقامت مسافران و برگزاری مراسم فرهنگی تفریحی این شهر شد.

در همین راستا و در دهه  چهل نیز اداره بهداشت اهواز در این عمارت مستقر شد اما پس از آسیب‌هایی که به این بنا بر اثر سیل سال ۴۷ وارد شد، این ساختمان تاریخی تخلیه شد.

سپس این بنای تاریخی که روزهای تلخ و شیرین بسیاری را به از سر گذرانده بود، در سکوت و انزوا فرو رفت و تا سالها نیز بدون استفاده ماند؛ اما این عمارت تاریخی در دی ماه سال جاری به همت فرهنگ دوستان اهوازی و همچنین تلاش و کوشش مالک بنا و توجه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پس از پنجاه سال دوباره درهای خود را بر روی مردم شهر باز کرد.

اهمیت هتل قو در این است که بخشی از تاریخچه فرهنگ مردم اهواز را به دوش می‌کشد و بیانگر تاریخچه معماری یک قرن پیش در دوران گذار از سنت به مدرنیته است.

عملیات مرمت و بازسازی را فاز به فاز جلو می بریم

وحید دیلمی خوزستانی نماینده مالک در همین خصوص به خبرنگار فصل اندیشه گفت: به صورت کلی حدود دو سال است که در تلاش بودیم تا برای این بنای تاریخی یک برنامه بازدید عمومی برگزار کنیم اما متاسفانه شرایط عمارت به گونه ای نبود که بتوان برای آن بازدید عمومی برگزار کرد.

وی افزود: زمانی که مرمت این بنا آغاز شد، آوار زیادی در محوطه آن ریخته شده بود و همین مسئله باعث شد تاکنون برنامه بازدید عمومی برای این اثر تاریخی برگزار نشود. در همین راستا گروه دوچرخه سواران اکسین از سال ۹۸ به صورت داوطلبانه و با هماهنگی مالک ینا فعالیت پاکسازی محوطه مجموعه را آغاز کردند.

دیلمی خوزستانی تصریح کرد: از سوی دیگر نیز سازمان میراث فرهنگی استان در سال های ۹۷ و ۹۸ در ۲ فاز مختلف بخشی از عملیات بازساری و مرمت بنا را انجام داد.

وی با بیان اینکه، همه فعالیت های صورت گرفته در سال های گذشته باعث شد تا در نهایت با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی استان حداقل برنامه بازدید عمومی از حیاط محوطه را داشته باشیم، گفت: هدف از برگزاری برنامه این بود تا در کنار نمایش این اثر تاریخی برای شهروندان علاقمند به تاریخ اهواز، میزان پایداری ینا را در زمان بازدید های عمومی بسنجیم.

ماینده مالک با اشاره به حضور حدود هزاران نفر در برنامه بازدید از هتل قو اظهار کرد: این بازدید باعث شد تا با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی استان برنامه های متنوع بازدیدی دیگری را هم در این مکان در آینده برگزار کنیم؛ در همین راستا به دنبال این هستیم تا عملیات بازسازی و مرمت بنا را به صورت فاز به فاز به پیش ببریم و امیدوار هستیم تا بتوانیم پس از مرمت هر فاز آن را به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر برنامه زمانی مشخصی برای مرمت بنا وجود ندارد زیرا بودجه مشخصی برای این کار در نظر گرفته نشده است اما به طور حتم در صورتی که بودجه مورد نظر تامین شود مرمت این عمارت حدود دو سال به طول می انجامد.

دیلمی خوزستانی گفت: در صورت مرمت کامل این بنا ممکن است به صورت چند منظوره در چند بخش همچون؛ اقامتگاه بومگردی، رستوارن و گالری مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت مرمت کامل اثر نیز امکان بازدید عمومی از همه بخش های بنا امکان پذیر است.