بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به حوزه‌های سنجش آموزش و پرورش است
بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به حوزه‌های سنجش آموزش و پرورش است
بنا بر اعلام وزارت بهداشت در کنکور ۹۹ بالاترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند مربوط به حوزه‌های سنجش آموزش و پرورش بوده است.

به گزارش فصل اندیشه : این روزها کماکان صدای اعتراض دانش‌آموزان نسبت به حضوری بودن امتحانات نهایی پایه دوازدهم و همچنین امتحانات هماهنگ پایه نهم از گوشه و کنار کشور شنیده می شود. متاسفانه در برخی از مناطق همانند اسلامشهر برخورد فیزیکی با حرکت اعتراضی دانش‌آموزان صورت گرفته است که البته این حرکت قطعا محکوم می‌باشد.

دانش‌آموزان معترض می‌گویند وقتی آموزش الکترونیکی و در بستر فضاهایی چون اپلیکیشن شاد بوده، پس منطق حکم می‌کند که امتحانات نیز مجازی برگزار گردد. عده‌ای نیز دلیل مخالفت را خطر احتمال شیوع و ابتلا به کرونا در موج چهارم این ویروس غیرقابل کنترل در آزمون‌های حضوری عنوان می‌کنند.

فرهنگیان درگیر با آزمون‌های نهایی نیز در حوزه‌های اجرا و تصحیح اوراق می‌گویند: اگر دولت مصر به برگزاری آزمون‌های حضوری است، حداقل دانش‌آموزان و فرهنگیان دخیل در سنجش را واکسینه کرده و ضمن بیمه کرونایی مخاطبانش فتیله ابتلا و استرس را پایین بکشد.

فارغ از انگیزه‌های این تجمعات نرم، نفس متشکل شدن دانش‌آموزان در پیشبرد خواسته خویش حرکتی مدنی بوده و می تواند نوید روزهای آفتابی‌تری در تمرین دموکراسی و مطالبه‌گری برای نسل جدید قلمداد گردد.

پرسش گری و پاسخ گویی دو مقوله گمشده در قاموس آموزش و پرورش بوده و تقویت این روحیه شاید اوایل به مثابه رو دادن به دانش‌آموز (از منظر برخی از فرهنگیان سنتی) تلقی شود، ولی در پروسه زمانی این حق‌طلبی به شدت در تقویت روحیه مطالبه‌گری مؤثر خواهد افتاد. با توجه به اینکه تاکنون اعتراضات صنفی معلمان، کارگران، بازنشستگان و… معمولا فرسایشی و بی‌نتیجه بوده است، پیشتازی و پیشقراولی جنبش دانش‌آموزان به نوعی تلنگر به سایر اعتراضات جسته گریخته صنفی می‌باشد.

سالار قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز عموما مواجهه مثبت و البته متفاوتی با مقولات اعتراضی و چالشی آموزش و پرورش داشته و دارد. اردیبهشت ۹۸ وقتی شبکه نوپای شاد برای آموزش الکترونیکی رونمایی گردید وی ضمن پذیرش نواقصات و عیوب اپلیکیشن شاد، از خبرنگاران ملی (صدای معلم) و محلی (کرج رسا_رونامه پیام آشنا و…) برای نقد سامانه شاد دعوت کرده و انتقادات کارشناسی صاحب نظران به ویژه  علی پورسلیمان (مدیر مسئول صدای معلم) را با اشتیاق استماع نمود.

با توجه به حواشی ایجاد شده برای دانش‌آموزان معترض در برخی از استانها و نهادینه کردن نفس مطالبه‌گری و همچنین مجاب کردن مسئولین البرز به مجازی کردن امتحانات داخلی پایه دوازدهم امروز ۲۱ اردیبهشت با هماهنگی روابط عمومی ساعی آموزش و پرورش مهدی یعقوبی دیدار دو ساعته با سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پروزش البرز صورت گرفت که ذیلا گزارش آن را می‌خوانیم.

در این نشست صمیمی که در سالن جلسات سازمان برگزار گردید نمایندگان دانش‌آموزان، اولیا، معلمان و مدیران معترض به آزمون حضوری بی‌واهمه و شفاف دغدغه ها، انتقادات و پیشنهادات خود را ابراز نمودند.

مهناز برجاس مدیر دبیرستان و هنرستان تقوای محمد شهر ضمن نگرانی از برگزاری آزمونهای حضوری در شرایط قرمز کروناویروس می گوید: نگران اتفاقات پسا امتحانات هستیم و از مسئولین تقاضای برگزاری آزمون در فضاهای باز مانند حیاط مدارس داریم.

رومینا ملک محمدی دانش‌آموز هنرستانی سال دوازدهم رشته شبکه به نمایندگی از هنرجویان هنرستانی می‌گوید: من خودم آسم دارم و بهمن ماه کرونا گرفتم. کاش امتحانات حضوری در شیفت های جداگانه با تراکم حداقلی صورت گیرد.

 

نگار نجفی دانش‌آموز ۱۲ انسانی دبیرستان تقوای محمدشهر که طبع شعر و شاعری نیز دارد اعتراض خود به امتحانات حضوری را در قالب یک شعر انتقادی ابراز می‌کند. وی لازمه زندگی را هدف و تلاش برای بهتر کردن شرایط زندگی عنوان می کند.

معصومه بیات به نمایندگی از اولیای دانش‌آموزان در کنار پسرش امید بامداد با چشمانی نگران در جلسه حضور دارد. وی می‌گوید: پسرم دیابتی است، نگران سلامتی همه دانش آموزان به ویژه با بیماری‌های زمینه‌ای هستم. از شنیدن خبر امتحانات حضوری کاملا به هم ریختم و…

پشت صحبتهایش را پسرش پی می‌گیرد: ما شاهد آموزش مجازی پسا کرونا بوده و از کلاس‌های حضوری محروم شدیم. ۸۰ درصد دانش‌آموزان برای آزمون حضوری آمادگی ندارند و…

دانیال شوندی دیگر دانش‌آموز معترض حاضر در جلسه نیز می گوید: پدر بزرگ و مادر بزرگم را در کرونا از دست دادم. بیماری زمینه‌ای دارم و نمی‌خواهم پدرم داغدار فرزندش باشد. وی در ادامه با ارائه آمارهایی از شیوع کرونا در دو سال گذشته می افزاید: اطلاع‌رسانی در خصوص امتحانات حضوری دیرهنگام صورت گرفته و ما غافلگیر شدیم.

آجرلو دیگر دانش‌آموز معترض نیز گفت: سلامتی خانواده ام مهمتر از نتیجه امتحانات و کنکور می‌باشد.

آریا مهر ایرانمدار از دانش آموزان شهیدستان کرج نیز با محکومیت برخورد با دانش‌آموزان معترض در اسلامشهر می‌گوید: ما واکسینه نشده‌ایم و البته هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد، می‌شود در تصمیم بر امتحانات حضوری تجدید نظر نمود.

فرزین عسگری دانش‌آموز سمپاد و مدال‌آور المپیادی آخرین دانش‌آموز معترض نیز با اشاره به ضرورت برخورد منطقی با مقوله کرونا می‌افزاید: پسا امتحان نیز باید پروتکل‌ها رعایت شده و با درجه بندی دانش‌آموزان تعداد شیفت‌های امتحانی اضافه گردد. وی با اشاره به تقلب گسترده در آزمون آنلاین می‌افزاید: با افرایش حوزه‌ها و کنترل‌های بیشتر و سوالات متناسب با آموزش الکترونیکی می‌توان از آسیب‌های احتمالی آزمونهای حضوری کاست.

مسعود فرهیخته از فعالان مدنی و صنفی ملی نیز با اشاره به نقش پدری و معلمی خود می گوید: باید مطالبه‌گری از مجاری قانونی پیگیری گردد. به عنوان یک معلم که عاشق دانش‌آموزانش می‌باشد سعی کردم با روش‌های ابتکاری تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنم. اگر در مقوله آموزش معلم باشیم در حوزه تربیت ما باغبان گلستانی هستیم که به سرنوشت تک تک گلهای باغ حساس هستیم.

وی در پایان خواستار اجرایی شدن اصل ۳۰ قانون اساسی (آموزش رایگان) و همچنین آزادی معلمان دربند گردید.

سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز به عنوان سخنران پایانی جلسه ضمن تبریک عید سعید فطر و تسلیت شهادت دانش‌آموزان افغان افزود: ما به عنوان ضلع چهارم مأمور به شنیدن صدای شرکای آموزش و پرورش هستیم. همه عشق و علاقه و هویت ما دانش‌آموزان هستند. شنیدن اعتراض مدنی دانش آموزان حداقل وظیفه ماست. در داستان کرونا معلمها پیشقراول آموزش مجازی بوده و از مسئولین جلوتر بودند. از دانش‌آموزان به عنوان یکی از مهمترین شرکای آموزش و پرورش خواهان اعتماد به تصمیمات مسئولین ذیربط هستم.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش استان البرز با تاکید بر جایگاه آزمون‌های هماهنگ برای پایه نهم در تعیین رشته و همچنین اثرگذاری معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم در پذیرش کنکور افزود: همه دغدغه‌های اولیا، دانش‌آموزان و معلمان به عنوان شرکای اصلی آموزش و پرورش در آزمونهای حضوری تا حد امکان لحاظ شده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

قاسمی با اشاره به احصاء کد ملی دانش‌آموزان درگیر با کرونا گفت: آزمون دانش‌آموزان مبتلا و دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای ایزوله و مجزا صورت خواهد گرفت.

وی ضمن پاسخگویی به تک تک سوالات و دغدغه های حاضرین افزود: مطالبات شما را داخل استان و همچنین از مسیر و وزارت پیگیری خواهم کرد. از اولیای محترم خواهشمندیم در روزهای باقیمانده تا شروع امتحانات دانش‌آموزان با بیماری زمینه‌ای را به مدارس اطلاع دهند.

فلسفه جلسه با شرکای آموزش و پرورش پمپاژ اعتماد و تزریق آرامش به جامعه می باشد. تصمیم آزمون حضوری مربوط به ستاد ملی کروناست، ولی ما در تلاشیم تبعات احتمالی آزمون‌های حضوری را به صفر برسانیم. آزمون‌ها متناسب با سطح تدریس مجازی خواهد بود.

قاسمی افزود: از نظر ما فرهنگیان پس از کادر پزشکی در اولویت تزریق واکسن بوده و برای بیمه کرونا و تزریق واکسن و همچنین مجازی کردن امتحانات داخلی پایه دوازدهم در تلاش مضاعف و مستمر خواهیم بود.
وی در پایان افزود: ما مدافع دانش‌آموزان و معلمان بوده و از حقوق آنها در چارچوب قانون بی لکنت و با فراغ بال دفاع می‌کنیم.

 

خبرنگار : مهدی کریمایی