کرونا سینمای ایران را از حالت سنتی خارج کرد
کرونا سینمای ایران را از حالت سنتی خارج کرد
اگرچه شیوع ویروس کرونا همچون سایر کشورها سینمای ایران را هم دچار مشکلات و محدودیت های بسیاری کرد اما از سوی دیگر می توان گفت محدودیت های اعمال شده در این حوزه باعث شد تا سینمای ایران به سمت و سوی مدرن شدن و بهره گیری از خدمات آنلاین برود.

به گزازش فصل اندیشه : بلال طاهری فیلم ساز، نویسنده و فعال فرهنگی خوزستانی است؛ وی پخش کننده بین المللی فیلم و موسس اولین سامانه مدیریت رویداد های هنری است؛ طاهری به دلیل شناخت علمی ساختارهای سینمایی، نظریه‌پردازی در ساخت فیلم مستند، فعالیت‌های مستمر در ارتباط با ارایه فیلم‌های فیلم‌سازان ایرانی و چهره موفق خود در ساخت مستند به عنوان داور با جشنواره های بین المللی همچون؛ یورو فیلم اسپانیا، کهنه سربازان استرالیا، ریل یاث آمریکا، اتنوگرافیلم فرانسه و ده ها جشنواره دیگر همکاری کرده و اخیرا نیز داور جشنواره روشنایی هند شده است.

طاهری در خصوص تاثیر کرونا بر سینمای ایران گفت: به منظور بررسی تاثیرگذاری ویروس کرونا بر روی سینمای ایران باید در ابتدا این مسئله را در یک بازه جهانی مورد ارزیابی قرار داد. کرونا در نگاه اول تاثیر مخربی بر روی این صنعت برجای گذاشت اما در نگاه عمیق تر می توانیم به نکات مثبتی نیز در این خصوص برسیم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که باعث آسیب رسیدن به صنعت سینما در کشور شد، محدودیت ها و تعطیلی های پی در پی بود، بسیاری از سینما داران دچار خسارت شدند و در کنار این موضوع بسیاری از رویدادهای هنری و سینمایی همچون جشنواره ها و رونمایی از فیلم ها نیز برگزار نشد و فرصت های بسیاری در این خصوص از بین رفت.
این فیلم ساز همچنین با اشاره به کاهش تولید آثار سینمایی در کشور در یک بازه زمانی چند ماهه تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات تولیدی در این زمینه نیز به تعویق افتاد و در اصل در چند ماه اول ورود کرونا به کشور یک سکوت عمیق در این صنعت را شاهد بودیم؛ اما کم کم در ایران نیز همانند سایر کشور ها تلاش هایی در راستای سازگاری با شرایط موجود و از سر گیری فعالیت های سینمایی انجام گرفت.

طاهری تصریح کرد: در این مرحله می توان به نکات مثبت کرونا بر این صنعت اشاره کرد. به عنوان مثال سیستم سنتی و بروکراتیک قالب برسینمای ایران به سمت و سوی الکترونیکی شدن و بهره گیری از پلت فرم های موجود رفت. خوشبختانه در این زمان بسیار از فعالیت های اداری مربوط به تولیدات سینمایی به صورت غیر حضوری و از طریق پرتابل ها انجام می گیرد و همین مسئله سرعت پیشرفت امور را هم افزایش داده است.

وی گفت: از سوی دیگر مخاطبان سینما نیز به سمت استفاده از سامانه های آنلاین همچون؛ پخش فیلم و فروش بلیط متمایل شدند. رشد مخاطبان این چنین سامانه هایی در کل جهان نیز افزایش چشم گیری داشت.
طاهری با بیان اینکه در این زمان تولید آثار تلوزیونی و سینمایی نیز با رعایت پروتکل ها در حال انجام گرفتن است، اظهار کرد: در همین راستا حضور حداقل افراد در پشت صحنه نیز باعث شده تا برنامه ریزی و نظم تولید در صنعت فیلم سازی بیشتر شود و از سوی دیگر هزینه های تولید نیز کاهش یابد. البته این مسئله را هم نباید نادیده گرفت که هزینه رعایت پروتکل ها نیز بر مجموعه های تحمیل شده است.

این داور بین المللی همچنین با اشاره به وضعیت برگزاری جشنواره های سینمایی عنوان کرد: جشنواره های داخلی در ماه های ابتدایی ورد این ویروس به کشور به صورت کلی لغو می شدند اما پس از مدتی برگزار کننده ها به سمت و سوی برگزاری آنلاین این چنین رویدادهایی رفتند و همین مسئله باعث شد تا تعداد مخاطبین جشنواره ها نیز افزایش یابد. در همین راستا می توان گفت میزان تاثیرگذاری محدودیت هایی کرونایی بر صنعت سینمای کشور به نوع نگاه افراد بستگی دارد و نمی توان این مسئله را تماما ضرر دانست.