لارستان؛ آماده موج پنجم کرونای آفریقایی
لارستان؛ آماده موج پنجم کرونای آفریقایی
۹ نفر در روستای بریز لارستان مبتلا به کرونای آفریقایی وانگلیسی شدند، این روستا قرنطینه کامل شده وضعیت در استان های همجوار با شهرهای جنوب فارس قرمز و بسیار شکننده و شمار مبتلایان نیز روی موج فزآینده قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در همین راستا روز شنبه اعلام کرد:وضعیت در برخی مناطق همچون روستاهای بریز و کرمستج لارستان ، فیشور و هرم قرمز و یا سیاه کرونایی است و شرایط در بسیاری مناطق دیگر نیز ناپایدار و خطرناک پیش می رود.

وحید یگانه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با وجود این شرایط و همچنین تجربه های تلخ گذشته به همه مردم فهیم لارستان و شهرهای جنوبی فارس هشدار می دهیم که احتمال ورود به موج پنجم کرونایی در منطقه طی روزهای آینده دوراز دسترس نیست و مردم باید همچنان پایبند به رعایت اصول و موازین بهداشتی باشند.

وی با هشدار جدی از مردم لارستان و شهرهای جنوبی فارس خواسته تا از هرگونه سفر به استان های همسایه از جمله هرمزگان حداقل تا عبور از وضعیت هشدار و قرمز آن استان پرهیز کنند.

او می گوید : شرایط با ورود پیک پنجم در لارستان با توجه به شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شوراهای اسلامی و البته قدرت سرایت کرونای جهش یافته آفریقایی، هندی و حتی انگلیسی بسیار برای کادر درمان سخت ترازموج های قبل است و از هم اینک باید مراقب بود و بدانیم که کرونا با همین لغزش های اندک می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای کادر درمان و خانواده ها رقم بزند.

یگانه گفت: البته اگر مردم همراهی کنند حتی با ورود به پیک پنجم با وجود قدرت سرایت ویروس جهش یافته از نوع آفریقایی، هندی اما می توان از میزان تلفات و مرگ و میرها کاست و یکی از مولفه های اساسی و توصیه های موکد آن است که منع آمد و شد به استان های با وضعیت قرمز همچون هرمزگان را مورد توجه جدی قرار دهیم.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: موج جدیدی که با چاشنی ویروس جهش یافه آفریقایی و برزیلی از هرمزگان آغاز شده و هم اینک به جنوب فارس و لارستان سرایت کرده در صورت ادامه این روند شمال استان فارس را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی گفت: قدرت سرایت کرونای جهش یافته آفریقایی به گونه ای است که اگر یک فرد از خانواده مبتلا شد امکان ابتلا به دیگر اعضای خانواده در سریعترین زمان ممکن وجود دارد و خانواده شخص مبتلا نیز باید به طور کامل در قرنطینه برود.

او با تشریح جزئیات سرایت کرونای آفریقایی به لارستان و روستای بریز نیز گفت: بر اساس بررسی های انجام شده با توجه به مراودات و ارتباطی که اعضای یک خانواده این روستا به استان هرمزگان داشته اند سبب بتلای یکی از اعضا شده است.

یگانه افزود: اولین فرد مبتلا به کرونای آفریقایی در لارستان و روستای بریز یک خانم۶۱ ساله ای بود که با سابقه بیماری دیابت و علائم سردرد و سرفه به واحد واگیر معاونت بهداشتی مراجعه کرد که آزمایش پی سی آر  انجام گرفت و به آزمایشگاه مرجع شیراز ارسال شد که پس اعلام نتیجه آزمایش مشخص شد که این شخص به کرونای آفریقایی مبتلا شده است.

او افزود پس از چند روز و مراجعه تعدادی دیگر از افراد روستا شمار مبتلایان به کرونای آفریقایی و انگلیسی در این روستا به ۹ نفر رسید که پنج تن از آنها ابتلا به کرونای آفریقایی هستند.

نوعی از ویروس جهش یافته «کرونا» در آفریقای جنوبی شناسایی شده که از نظر مقاومت در برابر واکسن‌ها، موجب نگرانی مضاعف محققان و دانشمندان شده است؛ با توجه به افزایش ابتلا به این ویروس جدید که نسبت به نوع اولیه آن مسری‌تر است، مقامات آفریقای جنوبی نسبت به شیوع گسترده آن ابراز نگران کرده‌اند.

با این حال گونه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی تنها گونه ای نیست که نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

یک گونه جدید ویروس کرونا در برزیل نیز وجود دارد که محققان استدلال می کنند تغییراتی در وضعیت های مهم این ویروس ایجاد شده است که به روش هایی می تواند اثر بخشی آنتی بادی ها را در برابر بیماری مختل کند.  همچنین گونه ای نیز در انگلیس به نام B۱۱۷ وجود دارد که کشنده تر از گونه های قبلی نیست اما قابلیت سرایت بیشتری دارد.

ویروس کرونا موسوم به کووید- ۱۹، اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر «ووهان»  در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در  روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

بر اساس اعلام دانشکده علوم پزشکی لارستان تعداد مبتلایان تا ظهر روز گذشته در شهرستان هیا لارستان، اوز و خنج ۷۴  نفر بوده است.

همچنین تعداد بهبود یافتگان این شهرستان ها از آغاز بروز ویروس کرونا تاکنون نیز ۱۱ هزار و ۱۶۶ نفر و شمار جانباختگان ناشی از کرونا در این مناطق نیز ۲۱۳ نفر اعلام شده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار از شهرستان های جنوبی فارس با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر ، در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

خبرنگار : عباس ستایش گو