مهم ترین مسئولیت شورای شهر انتخاب شهردار اصلح است/  تایید نهایی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در هفته آینده
مهم ترین مسئولیت شورای شهر انتخاب شهردار اصلح است/  تایید نهایی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در هفته آینده
علی اکبر کریمی گفت: تایید نهایی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی اراک هفته آینده اعلام می شود.

فصل اندیشه / مرکزی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در نشست آموزشی ویژه منتخبان ششمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی عنوان کرد:  ۹۷۲ نفر در  انتخابات شورای اسلامی شهر و پنج هزار و ۳۵۲ نفر نیز در شوراهای روستایی استان مرکزی در ششمین دوره شوراهای اسلامی مشارکت کردند.

علی‌اکبر کریمی بیان کرد: در ششمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲ هزار ناظر در این استان فعال بودند و همپای مجریان انتخابات تلاش زیادی انجام دادند به‌گونه‌ای که در هیچ کدام از حوزه‌های انتخابیه استان ابطال انتخابات رخ نداد.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستاها در استان مرکزی ضمن تقدیر از همکاری مناسب هیات‌های اجرایی، نظارت و ستاد انتخابات در این استان گفت: بازشماری صندوق‌های آرا در شهر آشتیان و تفرش و ۲ مرحله در اراک انجام شد و تمام آرای حوزه های انتخابیه شهر و روستا به جز مرکز استان تایید شدند و در همین راستا تایید نهایی هیات مرکزی نظارت برای شورای اسلامی شهر اراک نیز هفته آتی  اعلام می‌شود.

کریمی ادامه داد: در همین راستا و به صورت کلی ۱۰ اصل قانون اساسی  برای شوراهای اسلامی تعریف شده که این مهم نشان از توجه ویژه  به پارلمان‌های محلی است.

وی اظهار کرد: بحث مدیریت متمرکز تاکنون در شوراهای اسلامی شهر و روستا مغفول مانده که انتظار می‌رود نمایندگان  راه یافته به پارلمان شهری از این ظرفیت های نهفته شده که در قانون اساسی در راستای پیشبرد سریع فعالیت‌ها تعریف شده، بیشترین بهره‌گیری را داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعریف قانون برای همه بخش های شهری عنوان کرد: در قانون شوراهای اسلامی ۳۴ بند در حوزه وظایف و مسئولیت های نمایندگان تعریف شده که از این تعداد ۱۶ مورد در حوزه شهرداری و ۱۷ مورد دیگر خارج از حیطه و وظایف شهرداری است و باید در شهرستان‌ها توسط اعضا تعریف شود.

کریمی یادآور شد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌ عنوان معتمدان مردم به ‌صورت افتخاری به عضویت شوراها در آمدند بنابراین باید برای  ساماندهی، توسعه و آبادانی شهر وارد صحنه شوند.

وی عنوان کرد: تقویت شهرداری‌های کوچک، و افزایش سهم دهیاری‌ها از ۲۰ به ۳۰ درصد در برنامه ششم توسعه، تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان پایدارترین منبع درآمد شهرداری از جمله اقداماتی است که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شده است و وضع قوانینی برای دفاع از حقوق شهرداری و دهیاری ها، تعیین تکلیف وضعیت استخدامی در شهرداری‌ها و همچنین اجرای طرح مدیریت جامع و متمرکز شهری و روستایی درخانه ملت با جدیت در حال پیگیری است.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در بهارستان، مهمترین وظایف قانونی شوراها را انتخاب شهردار عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شهردار باید دارای تخصص و تجارب کافی در حوزه مدیریت شهری باشد بنابراین انتظار می‌رود یک بانک اطلاعاتی در استانداری ایجاد شود تا افراد توانمند ذی‌صلاح، پاکدست و کارآمد در آنجا ثبت نام کنند و از ظرفیت این افراد در حوزه مدیریت‌های شهری بهره‌گیری شود.

  • نویسنده : ادبجو