شرکت آب منطقه ای قزوین نسبت به حفر چاه در روستای آشنستان قانونی عمل کرده است
شرکت آب منطقه ای قزوین نسبت به حفر چاه در روستای آشنستان قانونی عمل کرده است
حفر چاه آبی که با بررسی فنی و قانونی کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای قزوین 100 متر جابه‌جا شده بود، دارای مجوز قانونی است.

چندی پیش در برخی از رسانه‌های استان قزوین خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای استان مجوز حفر چاهی صادر کرده که ۲ کیلومتر از محل کارگاه متقاضی فاصله دارد؛ به گونه‌ای که محل کارگاه متقاضی در شهرستان البرز و مکان حفر چاه در روستای آشنستان از توابع بخش مرکزی قزوین است؛ خبری که سبب شد تا اهالی منطقه و اعضای شورای اسلامی روستا به آن اعتراض کنند.

انتشار این خبر بدون بررسی صحت و درستی آن باعث شد تا برخی به اشتباه تصور کنند که جابه‌جایی مکان حفر چاه به خشک شدن چشمه‌های منطقه منجر می‌شود، چراکه روستای آشنستان با معضل کم آبی روبرو است و همچنین مجوزی برای محل جدید حفاری وجود ندارد.

اما بررسی خبرنگار فصل اندیشه نشان داد که ماجرا از چه قرار است و اخبار قبلی از تعابیر اشتباهی نشات می‌گیرد:

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در ادامه به سوالات خبرنگار ما پاسخ می‌دهد:

سوال. لطفا توضیح دهید ماجرا چه بوده و چرا برخی معتقدند که مکان حفاری چاه آب جابه‌جا شده است؟

هیچ نوع تخلف و جابه‌جایی برای حفر چاه صورت نگرفته و تنها مکان حفاری اصلاح شده که آن هم در محدوده کارگاه فرد متقاضی است.

واحدی که تامین آب شده است، یک واحد ماسه‌شویی کوهی بوده که مجوز حفر چاهی با ظرفیت ۱۵ مترمکعب در شبانه ‌روز را دارد، مکان چاه نیز در همان محوطه کارگاه است و به دلایل جانمایی فنی در محیط کارگاه و درخواست خود متقاضی محل حفاری تغییر یافت.

سوال. لطفا بیشتر توضیح دهید که کدام دلایل فنی باعث این تغییر مکان شده است؟

شرکت متقاضی بعد از اعطای مجوز حفر چاه به‌ دلیل اینکه مکان تعیین شده را از قبل برای احداث باسکول تعیین کرده بود، درخواست جابه‌جایی و اصلاح مکان حفاری را داد؛ کارشناسان شرکت نیز پس از بررسی مکان جدید در مجوز وی اصلاحیه صادر کردند؛ ضمن اینکه شرکت آب منطقه‌ای نمی‌تواند خارج از محوطه کارگاه به حفر چاه مجوز بدهد.

سوال. در رسانه‌ها قید شده که بین جانمایی اول و مکان فعلی چاه بیش از ۲ کیلومتر فاصله ایجاد شده است؛ آیا این صحت دارد؟

خیر؛ این جابه‌جایی و اصلاح مکان تنها به فاصله ۱۰۰ متر اتفاق افتاده و ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ۲ کیلومتر تغییر مکان ایجاد شده است، صحت ندارد.

سوال. چرا عده‌ای اظهار می‌کنند که مجوز حفر چاه مربوط به شهرستان البرز و مکان حفر چاه درشهرستان قزوین بوده است؟
محل استقرار واحد ماسه‌شویی در مرز شهرستان‌های قزوین و البرز قرار گرفته که ممکن است این ۱۰۰ متر جابجایی ایجاد شده با این که رقم زیادی ندارد، اما به تغییر مکان چاه در حوزه شهرستانی منجر شود؛ با همه این اوصاف موضوع از لحاظ فنی بررسی شده و هیچ نوع مشکلی در فرآیند قانونی آن ایجاد نمی‌کند.

متاسفانه شورای منطقه ‌مدعی است که وجود واحد ماسه‌شویی تاثیر منفی بر چشمه‌ها می‌گذارد؛ اما بر اساس بررسی تیم‌ کارشناسی در منطقه این ادعا درست نیست و مجوز صادر شده تاثیری بر چشمه‌های موجود ندارد؛ زیرا حجم مصرفی آب در واحد ماسه‌شویی تنها ۱۵ متر مکعب یعنی معادل کمتر از نیم‌لیتر در ثانیه بوده و نمی‌تواند طبق ادعای طرح شده موثر باشد.

سوال. آیا این حقیقت دارد که برای صدور مجوز این چاه هیچ فرآیند قانونی طی نشده است؟

برخلاف ادعاهای مطرح شده مجوز اعطا شده کاملا قانونی بوده و تمام مراحل اخذ مجوز ازجمله بررسی درخواست در کمیسیونِ بررسی را سپری کرده است؛ اگر شرکت ۲ کیلومتر از مکان ابتدایی پایین‌تر بود حق را به معترضان می‌دادیم، اما واقعیت خلاف این موضوع را نشان می‌دهد، با این نکته که مکان حفاری به صورت نقطه‌ای مشخص شده و اگر جابه‌جایی وجود دارد به دلیل موضوعاتی بود که بیان شد.

  • نویسنده : سارا غلامی